Journalen voor kinderen

Wist je dat journalen niet alleen voor volwassenen heel nuttig is, maar dat kinderen ook voordelen van journalen kunnen ondervinden? Een kind hoeft hiervoor niet eens te kunnen schrijven, het gaat erom dat hij of zij de mogelijkheid heeft om zich te uiten. Dit is wat hier belangrijk aan is en waarom journalen daaraan kan bijdragen.

100 talen

Omtrent het opvoeden van kinderen bestaan verschillende pedagogieken. Ieder met een eigen benadering richting kinderen vanuit een bepaalde invalshoek. Reggio Emilia is hier een van. In deze pedagogiek staat een kindvisie centraal: ieder kind is nieuwsgierig en leergierig en heeft een eigen manier van leren. Het is daarin aan de begeleider en opvoeder om verschillende manieren te bieden om kinderen hun gedachten over de wereld om hun heen te delen. Dit worden ook wel de 100 talen van een kind genoemd.

Hoe helpt journalen bij kinderen?

En dat is precies waar het journalen om de hoek komt kijken. Een journal kan namelijk een goede manier zijn om aan een paar van die 100 talen gehoor te geven. Dit kan gaan om schrijven bij wat oudere kinderen, maar dat hoeft zeker niet. Schrijven is immers niet het enige wat je in een journal kunt doen. Je kunt hier allerlei soorten materialen voor gebruiken en aan de slag gaan. Denk bijvoorbeeld aan tekenen, kleuren, verven, knippen en plakken. Je hoeft alleen maar een aanbod neer te leggen en kinderen gaan hier zelf mee aan de slag.

Door de resultaten van deze uitingen in een boekje te laten maken of door ze te bundelen in bijvoorbeeld een map krijg je bovendien inzicht in het proces. Wat het ene moment in een kind om gaat hoeft het andere moment niet zo te zijn. Ook kun je inzichtelijk maken wat ze hebben geleerd. Hoe ze zijn gegroeid. Oftewel: je documenteert. Dit is niet alleen leuk voor de kinderen om terug te zien, maar ook voor begeleiders en opvoeders ideaal om te analyseren. En er zelfs dieper op in te gaan waar mogelijk. Dit is ook een onderdeel van de pedagogiek van Reggio Emilia.

7 stappen tot journalsucces

Nu is het natuurlijk zo dat ik een stappenplan heb opgesteld om rust in je hoofd te krijgen door te journalen. Is dit ook toe te passen op kinderen? Ja en nee. Ik ben ervan overtuigd dat je het in zekere mate wel met ze door kunt nemen, maar dat je hier misschien wel begeleiding bij mag bieden. Zo bepaal jij bijvoorbeeld wanneer een kind eventueel behoefte heeft aan journalen. Je kunt de materialen in overleg bepalen, maar ook zelf een aanbod klaarleggen. Soms kan het helpen wat voorbeelden neer te leggen, maar dit is niet per se nodig. Een belangrijk punt is ook om te blijven kijken naar wat een kind doet en maakt zodat je hier verder op kunt bouwen. Dit is aan jou als begeleider, want een kind kan dit nog niet (helemaal) zelf. Zo kun je samen een succes van zijn of haar journalavontuur maken.

Conclusie

Kortom: journalen is voor jong en oud. Als volwassenen hebben we geleerd om ons vooral in taal te uiten, maar er zijn dus veel meer mogelijkheden. Kinderen hebben hier veel baat bij en ik denk ook dat we als volwassenen hier nog veel van kunnen leren. Mijn dochter van 4 heeft daarom recent ook haar eigen journal gekregen. De foto in deze blogpost is gemaakt terwijl ze bezig was met plakken in haar boekje. Het enige wat ik heb gedaan is het aanbieden van de materialen, de rest deed ze zelf.

Vond je de informatie uit dit blog interessant? Deel hem:
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Je las een blog van mij, Anouk

Aangenaam! Ik ben Anouk Hempenius en ik geef journal tips en inspiratie aan werkende moeders met thuiswonende kinderen. Zodat jij straks rust in je hoofd hebt.

Wil jij starten met journalen? Dit kan ik voor je doen:

Meer weten over mij?

Meer tips en inspiratie ontvangen?
Schrijf je in voor de mailinglijst!

Reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *