Review: Dingbats* notitieboek

Het notitieboeken merk Dingbats* leerde ik kennen door een creatieve vriendin. Het duurde een tijdje voordat ik zelf een besloot te proberen. Vervolgens ook nog een hele tijd tot ik hem in gebruik nam. Tot begin dit jaar. Dit zijn mijn bevindingen van Dingbats*, een groen notitieboek.

Dingbats* notitieboek A6 portret

Kaft

Een van de dingen waar Dingbats* bekend om staat, is de vegan leren kaften. Ze zijn niet giftig en volledig afbreekbaar na 10 jaar. Tot voor kort hadden alle notitieboeken een hardcover, maar sinds kort hebben ze ook softcovers verkrijgbaar. De kaften bestaan uit verschillende kleuren met een icon uit de natuur of van dieren erin. Er zijn twee reeksen verkrijgbaar: Wildlife en Earth. De kaft lijkt ruw, maar voelt eigenlijk heel zacht aan.

Dingbats* notitieboek logo op achterkant

Formaat

De Dingbats* notitieboek zijn verkrijgbaar in verschillende formaten. De Wildlife serie heeft A4, A5, A6 portret en ‘reporter’. De Earth collectie heeft enkel A5 boeken en de Pro versie alleen B5. Er is dus voor ieder wat wils. Zelf heb ik een A6 portret omdat ik graag een pocket formaat wilde om mijn ideeën in op te schrijven.

Dingbats* notitieboek papier

Papier

Dingbats* is gestart met de Wildlife notitieboeken serie die 100 grams ivoor gecoat papier bevat, wat ideaal is voor een vulpen. Maar ook voor een balpen werkt het uitstekend, weet ik uit ervaring. Het boek bevat 192 geperforeerde pagina’s. De perforatie had ik bij de aanschaf niet zo op gelet. Tot nu toe stoort het me niet heel erg, maar ik ben wel bang dat ik wat pagina’s zal verliezen halverwege. We gaan het zien. Hetzelfde geldt voor de Earth serie, alleen zijn daarbij de laatste 16 pagina’s geperforeerd. Alleen de Pro serie wijkt af met 128 pagina’s aan 160 grams mat wit papier, wat ik dus niet kan beoordelen omdat ik deze niet heb. Hij lijkt me echter hetzelfde als andere notitieboeken met dit papier.

Dingbats* notitieboek pentest

Daar waar de Wildlife serie beschikbaar is in alle soorten papier, heeft de Pro serie geen raster en heeft de Earth serie alleen gestipte pagina’s. De Earth serie is duidelijk gericht op bullet journalers, omdat deze ook als enige voorgedrukte pagina’s heeft in de vorm van een index, key en future log. De Wildlife en Pro series hebben dit niet.

Dingbats* notitieboek ghosting

Pentest

Hoewel ik normaal gesproken in mijn Dingbats* notitieboek schrijf met een balpen van PaperMate, heb ik voor deze review met enkele pennen geschreven en gestreept om te laten zien hoe het papier het doet. Zoals je kunt zien, geeft iedere pen wat ghosting. Dit komt door het vrij dunne papier. Zelf stoor ik me hier niet aan, maar dat is persoonlijke voorkeur. Er is geen sprake van bleeding met de pennen die ik heb gebruikt, deels doordat het papier gecoat is waarschijnlijk.

Dingbats* notitieboek vakje achterin

Extra’s

Alle notitieboeken van Dingbats* komen met extra’s bij het notitieboek. Zo heb je een vakje achterin om je spullen in op te bergen en een penloop om je pen onderweg mee te nemen. Ook kan er een elastiek over de kaft zodat je hem bij elkaar kunt houden. In de Wildlife serie zit één leeslintje. Dit is voor mij prima omdat het om mijn ideeën gaat: ik ga verder waar ik was gebleven. In het geval van bijvoorbeeld een bullet journal kun je beter een Earth of Pro versie gebruiken, die bevatten twee leeslintjes.

Kortom: als je graag een eco notitieboek wilt, is Dingbats* een goede optie. Er is genoeg variatie om precies te kiezen wat jij graag wilt in een notitieboek.

Vond je de informatie uit dit blog interessant? Deel hem:
Facebook